دستهبندی نشده

تولید آلیاژ پلیمری


امروزه در صنایع مختلف، فلزات به صورت خالص مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و در فرایند آلیاژ سازی به ماده با خواص بهتر و کاربردی مؤثرتر تبدیل می‌شوند. در تعریف آلیاژ باید به ترکیبی از یک فلز به عنوان ماده اصلی و چندین عنصر دیگر اشاره کنیم.

این عناصر می‌توانند به صورت فلز یا غیر فلزی برای ترکیب با فلز اصلی به کار برده شوند. به این ترتیب می‌توانیم آلیاژ را حاصل ترکیب این عناصر با یکدیگر به شکل مخلوط یا محلول بنامیم.

پلیمر چیست؟

شاید این موضوع برای شما هم جذاب باشد که تنها با مشاهده جزئیات موجود در طبیعت و دنیای اطراف، می‌توان به معنای پلیمر پی برد. در واقع این مواد، مولکول‌ های بزرگی هستند که از متصل شدن آن‌ ها به یکدیگر مواد پلیمری تولید می‌شوند. در طبیعت شما می‌توانید این عناصر را در موی حیوانات، تار عنکبوت، پیله ابریشم و... مشاهده کنید.

 

تولید آلیاژ پلیمری چیست؟

از ترکیب انواع پلیمر با یکدیگر، آلیاژ حاصل می‌شود. نکته قابل توجه در تولید انواع آلیاژ های پلیمر، عدم اتصال شیمیایی آن‌ ها در برقراری ارتباط است. مهم ترین مزیت تولید آلیاژ پلیمری، حفظ و بهبود خواص مواد و همچنین امکان تغییر در ساختار آن‌ ها است. در واقع ترکیب عناصر مختلف با یک فلز پایه، خواص اصلی آن را بهبود بخشیده و حفظ می‌کند و باعث تولید آلیاژ پلیمری میشود.

تولید انواع آلیاژهای پلیمر

برای دسته‌ بندی آلیاژها باید به مواد به کار رفته در آن‌ها توجه کنیم. به این معنا که در ساخت آن‌ها از فلزات آهنی و غیر آهنی استفاده می‌شود. همان‌طور که از نام آلیاژ آهنی مشخص است، فلز اصلی و پایه آهن است. در مقابل نیز فلزاتی مانند برنج، مس، مفرغ و... در گروه فلزات غیر آهنی قرار می‌گیرند.

مزیت تولید آلیاژ پلیمری

مهم ترین ویژگی در تولید انواع آلیاژ های پلیمر، امکان ترکیب عناصر مختلف با یکدیگر است. این امر باعث می‌شود تا شخص به واسطه آلیاژ سازی محصولی مطابق با خواسته خود و با صرف کم ترین هزینه در اختیار داشته باشد.

در اشاره به مزیت تولید آلیاژ پلیمری نباید از کاربرد فلزات در صنایع غافل شد. فلزات به صورت پایه قابلیت مورد استفاده قرار گرفتن در صنایع مختلف را ندارند. به همین جهت نیاز به آلیاژ سازی و ترکیب فلز با عناصر دیگر مشخص می‌شود. در واقع تولید انواع آلیاژهای پلیمر خواص فلزات اصلی همچون استحکام و پایداری آن‌ ها را به شکل قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

انواع پلیمر

برای آشنایی بیشتر می‌توانیم به چند مورد از این عناصر کاربردی و مهم در زمینه صنعت و تولید اشاره کنیم.


پلی اتیلن:
از این ماده در صنایع مختلف عمران، معدن، کشاورزی و... استفاده می‌شود.


پلی پروپیلن:
مهم ترین موارد مصرف پلی پروییلن به استفاده از آن در صنعت نساجی، پلاستیک، بسته‌بندی مواد غذایی و... مربوط می‌شود.


پلی وینیل کلراید:
پی وی سی PVC نام اختصاری پلی وینیل کلراید است که نام آن برای بسیاری از ما شناخته شده است. این ماده از طول عمر بالایی برخوردار بوده و در برابر رطوبت و تغییرات شیمیایی نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.


پلی کربنات:
ویژگی‌ های پلی کربنات مانند عایق صوتی، وزن سبک، مقاومت بالا و... باعث شده تا از آن به عنوان جایگزین شیشه در عملیات ساختمانی استفاده شود. همچنین پلی کربنات از کاربردی‌ ترین عناصر در تولید انواع آلیاژ های پلیمر محسوب می‌شود.


آلیاژ پلیمری

 

ویژگی‌ های تولید آلیاژ پلیمری
همان‌ طور که اشاره کردیم یکی از مهم ترین ویژگی‌ های آلیاژسازی انواع پلیمر، بهبود بخشیدن خواص فلزات اصلی است. تولید انواع آلیاژهای پلیمر، جریانی آسانی دارد که این موضوع به ویژگی‌ های این فرایند ارتباط دارد. همچنین در این خصوص باید به قیمت مقرون‌ به‌ صرفه و وزن بسیار کم این مواد اشاره کنیم.

هر کدام از این عناصر خواص و قابلیت‌ های متفاوتی دارند که در صنایع مختلف تولیدی و... به کار گرفته می‌شوند. به عنوان مثال پلی کربنات خواص الکتریکی مطلوب، میزان دمای تخریب بالا، پایداری، مقاومت شیمیایی و... قابل توجهی دارد.

امتیاز دهی به پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *